De unges valg af brands

Unge og faktisk også børn er utroligt bevidste om, hvilke brands de foretrækker inden for snart sagt alt. Om det re tøj, elektronik, cykler eller andet – de ved præcist, hvad de vil have. Men hvor kommer de krav egentlig fra? Er det børnene og de unge selv, der skaber den bevidsthed – eller er det reklamer og anden marketing, der påvirker dem? Og hvad er det især, der er oppe i tiden for de unge og de små kommende unge?

Sjovt nok er det faktisk en gammel ting som en pladespiller, der er hot blandt mange unge lige nu. Det ser ud til, at der er en revival af de gode gamle LP plader på vej. LP står jo for Long Play hvis du skulle være i tvivl. Også andre lidt ældre ting er stadig populære – f.eks er USB lydkort et hit for tiden.

Tager vi et kig over på de mere bløde ting som tøj, er der slet ingen slinger i valsen. Her er det de stærke brands som Hummel og Rosemunde, der hitter på salgslisterne. Og hvorfor er det sådan?

Unge elsker brands

Vi tror, at det i høj grad skyldes en kombination af god markedsføring fra producenterne og engagement i sociale medier som Facebook, og at den kombination rammer målgrupperne uhyre præcist. Vi skal jo ikek glemme, at netop børn og unge er en uhyre åben målgruppe, der gladeligt tager imod reklamebudskaber og betragter disse som hele eller delvise sandheder. Og vi voksne kan såmænd også gøre det af og til…

Interessant er det i hvert fald – og jeg håber, at jeg snart har flere data til en mere uddybende artikel om emnet.

Back to Top